افسردگی و تشدید خطر ابتلا به دیابت نوع 2

 12 آوریل 2016- به گفته ی محققان افسردگی ممکن است خطرابتلا به به دیابت نوع 2 را در افرادی با علایم  هشدار دهنده ی بیماریهای متابولیک مرتبط با چاقی، نظیر فشارخون بالا ومیزان کلسترول ناسالم  افزایش دهد.

 درحالیکه در تحقیقات پیشین به ارتباط  بین افسردگی و دیابت اشاره شده است، یافته های جدید منتشر شده درمجله ی Molecular Psychiatryنشان می دهد که هنگامیکه افسردگی با عوامل  خطر متابولیک ترکیب می شود، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 به سطحی فراتر از مجموع اجزای آن افزایش می یابد.

شواهد درحال ظهور نشان می دهد که افسردگی به خودی خود موجب این افزایش خطر نمی شود اما افسردگی در ترکیب با فاکتورهای خطر رفتاری  و متابولیکی موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی می شود.  نویسنده ی ارشد این تحقیق دکتر Schmitzاز موسسه ی سلامت روان دانشگاه داگلاس می گوید: هدف تحقیقات ما ارزیابی ویژگی های افراد دارای علایم افسردگی و فاکتورهای خطر متابولیک بود.

در این تحقیق به مدت 4 و نیم سال ، تعداد  2525 شرکت کننده درکبک کانادا با محدوده ی سنی 40 تا 69 سال بررسی شدند. این افراد به 4 گروه تقسیم شدند: افرادیکه  به افسردگی و 3 و 4 عامل خطر متابولیک مبتلا بودند،  دو گروه دیگر هر یک به یکی از این دو بیماری مبتلا بودند و گروه چهارم یا رفرانس که به هیچ یک از این  بیماریها مبتلا نبودند. بر اساس اطلاعات بدست آمده از مطالعات پیشین محققان دریافتند در افرادیکه  تنها به افسردگی مبتلا هستند  خطر ابتلا به دیابت نوع  2 چندان بیش از گروه رفرانس نیست.

درگروه مبتلا به سندرم  متابولیک که به افسردگی مبتلا نبودند، خطرابتلا به دیابت 4 برابر بیش از گروه رفرانس بود، اما در افرادیکه  به افسردگی  و سندرم متابولیک مبتلا بودند، خطر ابتلا به دیابت 6 برابر بیش از گروه رفرانس بود، آنالیز این نتایج نشان داد که ترکیب تأثیرات افسردگی و علایم  و نشانه های بیماریهای متابولیکی درمجموع سبب افزایش خطر ابتلا به دیابت نسبت به هر یک از این عوامل به تنهایی می شود.

 دور باطل

محققان بر این باورند که افسردگی و علایم متابولیک و خطر ابتلا به دیابت با هم به طرق مختلفی در تعاملند. در برخی موارد  یک دور باطل موجب می شود افسردگی و عوامل خطر متابولیک  یکدیگر را تشدید نمایند.

 شواهد نشان می دهد که افرادیکه از افسردگی رنج می برند کمتر به توصیه های پزشکی که برای درمان بیماریها و نشانه های  متابولیکی به آنها می شود،  پایبند  هستند. آنها به مصرف به موقع داروهای خود توجه نمی کنند، به ورزش نمی پردازند و رژیم غذایی سالمی  را رعایت نمی کنند. بدون مدیریت موثر، علایم سندرم متابولیک تشدید شده و می تواند موجب وخیم تر شدن بیماری و علایم افسردگی در فرد گردد. فراتر از این جنبه های رفتاری، برخی از انواع افسردگی با تغییرات سیستم متابولیکی بدن همراه است که می تواند به افزایش وزن، فشارخون بالا و مشکلاتی در رابطه ی با متابولیسم گلوکز منجر شود. درهمین حال برخی از داروهای افسردگی نیزمی توانند موجب افزایش وزن گردند.

 کلید درمان جامع، پیشگیری است

محققان تاکید کردند که همه ی موارد افسردگی باهم یکسان نیستند تنها در برخی افراد افسرده که  از مشکلات متابولیکی رنج می برند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 افزایش می یابد. به همین  دلیل شناسایی این گروه از افراد و اتخاذ یک روش درمانی یکپارچه و جامع ممکن است به شکستن این چرخه ی معیوب کمک کند.

 پرفسور اشمیت می گوید: تمرکز بر افسردگی به تنهایی نمی تواند عوامل شیوه ی زندگی یا متابولیک را تغییر دهد بنابراین این افراد همچنان ممکن است  درمعرض افزایش خطر نتایج نامطلوب  قرار گیرند  که به نوبه ی خود موجب افزایش خطر عود افسردگی  در این بیماران شود.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/04/160412211338.htm